LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

Superpole
Superpole
www.superpole.nl/
DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/

Laatste nieuws

18-6-2011 - Alpentour 2011


Op initiatief van Paul Jansen werd op zijn uitnodiging in december 2010 spontaan door velen gereageerd om een Alpentour van ongeveer een week te  maken naar Italië via Zwitserland en door Oostenrijk weer terug.
Op 18 juni 2011 was het dan zover en werd begonnen aan een imposante tour.
Om 09.15 uur verzamelen bij Van der Valk aan de A2 in de buurt van Elsloo/Sittard.
 
Aan de start verschenen:
Marcel v.d. Schee
Rob v. Putten
Robert Havik
en de organisator van de rit, Paul Jansen


 
Het oorspronkelijk aantal deelnemers was door allerlei omstandigheden helaas geslonken van een m/v of 9 tot 4 personen. Net genoeg dus om er een topweek van te gaan maken.
 
Dag 1  Van Elsloo naar Neuenburg (ca. 700 km)                                                        18 juni
Na de eerste tankbeurt – er zouden er nog vele volgen – werd met behulp van gps aan het eerste traject begonnen. Tabbladinstelling:  snelwegen vermijden.
De dag begon koud en redelijk droog, maar dat duurde niet lang. De regenpakken werden bij nader inzien toch maar uit de verpakking gehaald, al dacht Rob daar anders over,( altijd optimistisch blijven), hij zag nog genoeg blauwe plekken aan de horizon.
De rit ging via Maastricht, Luik, verder Belgie door, Luxemburg, Frankrijk richting Mulhouse, waar we eigenlijk een hotel hadden willen boeken, maar omdat het vol was, zijn we verder oostwaarts gereden naar Neuenburg, waar we natuurlijk pas laat aankwamen in hotel Touristic.
Snel de spullen naar binnen en nog net voor donker een leuk restaurant in het dorp op loopafstand met, jawel, genoeg andere Hollanders om nog even bij te kletsen.
 
 
Dag 2 van Neuenburg naar Porlezza (Italie, bij meer van Lugano ca. 310 km)      19 juni
 
Na een prima ontbijt en betere weersomstandigheden de snelweg op richting Basel (vlakbij) en vandaar redelijk binnendoor naar Luzern met het meer aan de rechterhand. Nu was het pas echt lekker warm en hebben we de motoren op een aanlegsteiger voor een toeristenboot netjes naast elkaar (zie foto’s) gezet. Gelukkig kwam er geen boot om aan te  meren, maar wel  een heer en dame uit Israel, die niet weg te slaan waren bij vooral de Blade van Paul, die toch echt ouder is dan die andere  moderne Repsols en zo, maar dat maakt niet uit, zo zie je maar weer. Na wat uitwisselingen van adressen e.d. gingen we weer verder op weg en kwam  de eerste pas in zicht; de Gotthard 2108 m (foto’s). Woorden schieten tekort bij zoveel natuurgeweld: zon, sneeuw, rotsen, noem ’t maar; kortom, wat stond ons nog te wachten de rest van de week.
Maar goed, verder naar beneden en op weg naar Porlezza, waar we bij een prima hotel (La Marinella) aankwamen, een idee van Rob, want hij was daar een maand eerder al met familie geweest en werd dus onmiddellijk herkend door de eigenaar met zijn vrouw. Leuke lui en we dachten, hehe, we zijn er; aan de drank. Nee dus, want Rob wist nog een schitterende uitkijkpost in de buurt (km of 30/40 verderop en omhoog) en dat moest worden bezocht voor zonsondergang. Zo gezegd, zo gedaan, spullen van de  motor en wij er naar toe over een bar slechte weg, maar het punt werd gevonden. Je staat op een rots op een hoogte van zo’n 1800 meter en ze noemen het daar Balcon dÍtalia; wat een uitzicht! Als we een andere aanwezige toerist moeten geloven, kijk je bij helder weer naar Milaan en zelfs naar het zuiden, de  Mediterranee bij Genua is te zien. Heel bijzonder, is toch nog zo’n 150 km verderop.
We krijgen nu toch echt trek en vooral dorst, dus weer terug over de gatenweg naar het hotel. Eten, slapen en de volgende dag, op weg? Nee, eerst kettingen spannen; na al die regen en gaten in de weg, was dat hard nodig. 

  

 
 
Dag 3 Van Porlezza naar Montan (Montagna It ca. 375 km)                                    20 juni
 
Op weg langs het Comomeer via de Malojapas (1815 m) (stoppen en kijken maar!) op weg naar de Stelvio (2328 m en bekend van de Giro) en de vele  hairpins (48) (foto’s).
Eigenlijk wilden we naar Montan, ca. 30 km onder Bolzano, maar hotel was daar niet beschikbaar, dus kwamen we daar vlakbij uit in Truden in hotel ‘zur Muhle’. Ook weer een klasse hotel met goed eten, garage, etc. Hier bleven we 2 nachten, dus de volgende dag rijden zonder bagage, ….heerlijk!!


 
Dag 4 Rondje hotel Truden via onderstaande passen (ca. 250 km)                         21 juni
langs Karerpass, Nigerpass, Grödnerjoch, Passo Pordoi en Sellajoch
 
Nog steeds mooi weer en super traject over allerlei passen en de zgn. Sellaronde ten oosten van Bolzano; ’s winters een schitterend skigebied en nu mooie wegen voor ons. De 2 Repsols waren uitgerust met camera’s, dus aan het eind van de dag nog even nagenieten in de hotelbioscoop. Lijkt een beetje op dat tv-programma ‘Blik op de weg’, alleen hoefden we nu niks af te rekenen.
 
Dag 5 van Montan (Montagna)(It) - Zams,Tirol via Timmelsjochpas (ca. 350 km) 22 juni
 
De dag begon met goed weer en op weg naar het volgende hotel in Tirol via Penserjoch, Timmelsjoch, Solden en weer een prima hotel, hotel Jägerhof.
De Repsol van Marcel had kuren met z’n verlichting; hij had geen 4 knipperlichten, maar 6; de xenon koplampen gingen uit en een uur later deden ze ’t weer en dat ging zo door tot we thuis waren. Hij reed gelukkig niet voorop, dus niet al te veel problemen verder. We hebben ’t nog proberen op te lossen bij een lokaal garagebedrijf, maar xenon verlichting was toch iets te modern voor de goedwillende garagehouder.
Goed, we waren net op weg en aan de voet van het Penserjoch werden we ingehaald door 2 Italianen, een R1 en ook een Blade. Paul en ik dachten: oh, lokaal volk, laat maar gaan, maar de 2 Repsols dachten daar anders over en alle 4 verdwenen al snel uit ’t zicht. Op de top zagen we mekaar weer en bleek dat Rob en Marcel toch als eersten boven waren. Hulde dus en de Italianen waren zeer sportief, duim omhoog; onverwacht snelle Hollanders opeens.
Verder via de Jaufenpas en ’t Timmelsjoch (2500 m!!) met helaas heel slecht weer, regen en mist, dus geen hand voor ogen te zien, jammer. We verloren daardoor elkaar uit ’t oog, maar op de top zagen we mekaar weer en knapte ’t weer ook op.  Verder naar beneden, via Solden naar Zams, hotel Jägerhof.
Ook hier weer 2 nachten, dus de volgende dag weer een rondje zonder bagage, althans dat was de bedoeling; het zou anders uitpakken.


 
Dag 6 Planning Rondje vanaf Zams,Tirol via Liechtenstein en Davos (ca. 337 km) 23 juni
 
Helaas, slecht weer vandaag; de planning was o.a. de Silvretta en de Silvretta Hochalpenstrasse; balen dus en een gedwongen rustdag met veel klaverjassen en uiteraard weer filmpjes kijken van de ritten die we wel achter de rug hadden. Er is dus nog wat in te halen voor de tocht van volgend jaar !
Laatste dag en morgen weer naar huis.
 
Dag 7 Hotel Jägerhof - Zams,Tirol tot Venlo (meer dan 900 km)                             24 juni
 
Vroeg op, 7 uur ontbijt, bagage op de blades en rijden maar. Over de Fernpas, via bekende skigebieden als Reutte, Erwald en Kempten de autobaan op naar Ulm, Stuttgart en even later de A61 naar Venlo. Tegen een uur of zes waren we er al. De regenpakken waren nog aan, maar konden nu uit. Het was gelukkig redelijk weer in Nederland.
Tanken, afscheid nemen en binnenkort een reunie voor het noodzakelijke nagenieten, zullen we maar zeggen. Wat een super week en ik durf rustig te zeggen, dat iedereen er weer 3 vrienden bij heeft.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Rad
  • Ten Kate Racing
  • Steakhouse Cunera
  • Rens de Jonge Installaties
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Gerrit Cnossen
  • Motor Oost
  • MLMparts
  • Putoline
  • Erik Nibbelink
  • Ten Kate Webshop
  • Superpole
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Ten kate
  • Overkamp
  • Bor Motorparts
  • Apart Vivaldi
  • DoubleTronics