LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl
Superpole
Superpole
www.superpole.nl/
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/

Laatste nieuws

25-7-2003 - 100.000km
 
In 1993 kochten Gerda en ik een CBR 900 RR Fireblade, het had even geduurd voordat mijn wens in vervulling was gegaan maar op 3 September was het dan toch zo ver.
 
Op de bewuste vrijdag een vrije dag genomen en naar de Honda dealer Herman van Doorn gegaan om de nieuwe aanwinst op te halen, Gerda zei toen," de eerste 10 jaar krijg je geen nieuwe motor meer", en dat heb ik vol gehouden. Ik had eerst een CBR 1000 F en de overstap naar de Blade was op zijn zachts gezegd wel even wennen.
 
Het punt was dat het allemaal zo klein was, de Blade t.o.v de CBR 1000 F maar nadat er steeds meer km onder de wielen door gingen kreeg ik er steeds meer schik in en nu 10 jaar later is dat plezier er niet minder om geworden.
 
100.000 KM is voor een sportfiets geen alledaags fenomeen , ik zal zeker niet de eerste zijn die dit heeft gehaald, echter het feit dat ik deze km er allemaal zelf op heb gereden en dus de eerste eigenaar dat is wellicht nog zeldzamer, ook is het mij gelukt om schadevrij deze 100.000 km door te komen.
 
Dat Honda goede producten maakt is alom bekend, ik heb het bijgehouden wat ik voor reparaties heb gehad aan de Blade, uiteraard moet je niet de onderdelen tellen die aan slijtage onder hevig zijn, banden, kettingen en onderhoudsbeurten.
 
1x thermostaat
2x de wiellagers laten vervagen 
1x Nokkenas ketting en spanner
1x km kabel
1x een set nieuwe schijfremmen
1x Balhoofdlager
1x de drukveren van de koppelingsplaten 
1x Nieuwe accu
2x voorvork keringen laten vervangen
 
 
Het is bijna ongelofelijk maar dit is alles, en de koppelingsplaten dan zou je denken, er zitten nog steeds de eerste platen in.
 
Het olie verbruik is bijna te verwaarlozen 0.5 ltr op 10.000 km
Na 92.000 km werden de kleppen gecontroleerd ze staan nog steeds goed, en ze zijn nog niet een keer gesteld, het is een ongelofelijke motorfiets.
De dag dat de teller weer op 00000 zou springen kwam sneller dan verwacht, zeker na 2 buitenlandse tripjes, het leek mij een leuk idee om de motor over de 100.000 km heen te laten rijden door mijn dealer Herman van Doorn. De motor is ook bij hem gekocht en ook in onderhoud geweest, Toen ik aan Herman vroeg om dit te doen was het antwoord volmondig JA.
 
Op vrijdag 25 Juli was het dan zover met een km stand van 99955 ben ik naar Andelst gereden, daar aan gekomen was de km stand 99993 dus nog 7 km te gaan.
Ik werd door Herman en zijn vrouw Johanna verwelkomd, de motor kreeg een plaatsje op het terras en er werden eerst foto`s gemaakt, nadat de koffie was ingeschonken feliciteerde Herman mij met het feit dat de motor 100.000 km had gelopen. Voor dikke toerbuffels is dit redelijk normaal, echter voor een sportfiets is het wel bijzonder, uit handen van Herman en Johanna kreeg ik een paar cadeautjes. Een mooi boek Coureurs van Oranje over de periode 1903 tot 2003 een speldje van het Honda logo en een T-shirt dat door Honda Nederland was toe gestuurd, ik vond dit een aardige geste en ben er blij mee.
 
De laatste km moesten er nog opgereden worden dus Herman jas en helm opgezocht en hij weg met de Blade, de opdracht van mij was wel, je moet terug zijn als de km stand op 99999 en dat gebeurde. Uiteraard werd dit op de foto gezet en Herman weer weg met de motor bij zijn terugkomst stond de teller weer op 00000. Ik heb gevraagd of hij dit al eens eerder had gedaan en in zijn loopbaan van 40 jaar Honda dealer was dit de eerste keer en vond het toch iets speciaals.
Nadat ik Herman en Johanna had bedankt voor de cadeaus ben ik weer naar huis gegaan.
 
Ik heb altijd gezegd dat als de Blade een ton heeft gelopen laat ik hem weer testen om te zien hoeveel vermogen er nog in zit, toen de Dyno kit er in is gezet, na 15.000 km zat er 120 PK aan het achterwiel.
 
Ten Kate in Nieuwleusen gebeld en een afspraak gemaakt dat op Zaterdag 26 Juli zou de Blade de testbank op gaan. Nadat de apparatuur was ingesteld kon de test beginnen, nadat de test was afgelopen en de grafieken waren uitgedraaid bleek dat er na 100.000 KM nog steeds 116.5 PK aan het achterwiel zit en dat is een puik resultaat.
 
Ik hoor de laatste tijd van leden van de club, het word tijd dat je het oudje inruilt voor een nieuwe, maar dat ik deze fiets ooit nog eens verkoop dat geloof ik niet, ik blijft er nog lekker op rijden.
 
Ook ben ik nog bij Honda Nederland geweest, ik wilde daar toch een foto maken met een paar medewerkers Jan van der Zanden en Fred ????????? wilde wel poseren, ook zij vonden dat het tijd werd voor een nieuwe motor na 10 jaar.
 
Na 10 jaar lang op Bridgestone banden te hebben gereden was ik ook bij Bridgestone in Moerdijk langs geweest en van Vivian van Kaam medewerker marketing / pr en advertising kreeg ik nog een leuk cadeau voor dit feit.
 
En hoe moet het nu verder… wellicht op naar de 200.000 km
 
 
Henk de Heus
 
 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Steakhouse Cunera
  • Bor Motorparts
  • Superpole
  • Ten Kate Webshop
  • DoubleTronics
  • Gerrit Cnossen
  • Ten Kate Racing
  • Motor Oost
  • MLMparts
  • Putoline
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Apart Vivaldi
  • Overkamp
  • Erik Nibbelink
  • Rens de Jonge Installaties
  • Rad
  • Ten kate