LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl
Superpole
Superpole
www.superpole.nl/
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/

Laatste nieuws

9-6-2006 - Een ongeluk zit in een heel klein hoekje...
 
Waar zal ik eens beginnen. Het seizoen 2006 is voor mij nou niet echt lekker bezig. Op 9 april ben ik met de Zeelandrit meegeweest. Fantastische rit door Jan V. georganiseerd. Op 10 april stond de TOMS cursus op Zandvoort op het programma en ik had nog nauwelijks gereden dus de Zeelandrit was een mooi "opwarmertje", al was het steenkoud. Ik reed altijd met m'n blade gewoon zo het circuit op. Spiegels eraf en hup rijden. Dus op 10 april op naar Zandvoort. Daar aangekomen bleek de bandenspanning "vanzelf" op circuitspanning te zijn beland. Bij nadere inspectie bleek er iets in de band te zitten. Minder dat het nu gebeurt maar goed, kan gebeuren. De cursus verliep goed en viel mij persoonlijk een beetje tegen. Ik had meer een circuitopleiding verwacht maar de TOMS bleek een soort VRO opleiding te zijn. Althans een poging daartoe. Mijn ervaringen met de KNMV opleiding (VRO1 t/m 3) in Lelystad zijn beter. Veel strakker qua organisatie en duidelijker met de uitleg. Bij veel oefeningen was het verhaal de klok horen luiden maar..... De wedstrijdjes aan het eind van de dag waren wel helemaal super!
 
Bij thuiskomst bleek dat ik tijdens de TOMS cursus mijn kuip aan de grond had gereden. En aangezien die originele kuipdelen nou niet echt goedkoop zijn was ik daar niet zo blij mee. Nu had ik al eens gelezen dat de grondspeling van een blade nogal te wensen overliet, maar ik had geen idee dat ik daar zo dichtbij was. Ik had meer zoiets van ach, zover ben ik nog lang niet. Nu had ik 26 april de volgende circuitdag dus dan heel vriendelijk Ruud om advies vragen. En dat werkt natuurlijk. Want Ruud heeft altijd antwoord. De vering werd aangepast, de blade reed als een scheermes en geen kuip meer aan de grond. Dat wil zeggen tot het moment dat ik de kuip weer aan de grond reed alleen toen was het ook m'n clip-on, schouder, bovenkuip etc. en toen de motor ging rollen was het einde verhaal. Rondom kuipschade, voorvork krom, deuk in m'n tank etc. Da's balen. Maar ja, kan gebeuren hè. 
Ik ben gelukkig all risk verzekerd dus het verzekeringstraject in. Alles wordt gelukkig geregeld al duurt wachten dan lang. Ben er gelijk van uitgegaan dat het wel een week of 6 zou duren eer alles geregeld zou zijn. Die voorspelling is aardig uitgekomen. Inmiddels was ik aan het wikken en wegen over een eventuele aanschaf van een circuitmotor naast mijn wegmotor. En heb dit overlegd met Ruud. Die bood aan zijn racer te kopen. Daar moest ik nog even over denken. Inmiddels komt dan de expert en die verklaarde de motor economisch total loss (even ruwweg: de schade aan de motor is groter dan de dagwaarde). Dan wordt er door opkopers op de schademotor geboden om de restwaarde vast te stellen. Normaal gesproken is er dan nog niets aan de hand. Je kan nog steeds kiezen om de schademotor zelf te houden alleen kost je dat dan de restwaarde. Dus eigenlijk koop je dan je eigen motor weer terug van de verzekering en keert de verzekering de dagwaarde min de restwaarde uit. Blijkt er een of ander autoschadebedrijf een belachelijk hoog bod te hebben gedaan waardoor de restwaarde dus hoog is. Binnen een week moest ik beslissen, houden of weg. Ik besloot, weer in overleg met Ruud (die man is z'n gewicht in goud waard), om de schademotor zelf te houden en hem weer op te (laten) bouwen. Ondanks de hoge restwaarde. Want ik wist dat mijn motor een goede was. En als je ziet wat er allemaal te koop aangeboden wordt was dit, ook achteraf, een goede beslissing. Dus de motor weer op laten bouwen. En inmiddels had ik besloten ook voor de circuitmotor te gaan, je leeft tenslotte maar één keer. 
 
Op 9 juni was het zover de motor is klaar! Ik helemaal blij want inmiddels is het weer al weken fantastisch om te rijden. Om 11:30 wordt de motor gebracht en ik kan voor m'n werk gelijk een ritje maken. 44km gereden en wat een wereldmotor! Hij reed beter dan ooit. Ik ben weer een gelukkige bladerunner. 's Middags komt Anita (mijn vriendin) thuis die mij natuurlijk al een aantal keren heeft toegevoegd dat ze nog nooit op m'n fireblade heeft gereden voordat ik viel. Ze zei iedere keer wel: "Ik moet eigenlijk eens op jouw motor rijden." En dat vond  ik best, maar om een of andere reden is dat er nooit van gekomen. Dus om te voorkomen dat dit nog langer zou gaan duren vond ik dat ze een stukje moest gaan rijden. Ze rijdt normaal op een transalp dus even doorgenomen dat dit een echte motor is. Dus je kan niet zomaar even vol het gas opendraaien en vol in je voorrem knijpen zoals je dat met een transalp wel kan. Ze gaat eerst even naar de apotheek en komt dan terug. Ze was d'r handschoenen vergeten. Dus handschoenen aan en karren met die handel. Ik moet zeggen ik was toch een beetje nerveus. En een kwartier later wordt de nachtmerrie bewaarheid! Anita (god zij dank) aan de telefoon: "Ik heb een probleem. Ik heb een ongeluk gehad en nou is je motor helemaal stuk." Dus ik vraag of ze zelf helemaal OK is. Maar dat is gelukkig zo. Het was gebeurt op de A20 hier vlakbij. Dus ik spring op de transalp en rij er naartoe. Mensen, mensen wat een chaos. Een Chevrolet pick-up!!!! is achter op de motor gereden en er is een olie spoor (van de blade) van een meter of tien. Ik schrok me helemaal te pletter. Je moet maar eens je blade voor een (geparkeerde!!!) amerikaanse pick-up zetten. Het is mij tot op heden een raadsel hoe dit zo heeft kunnen aflopen. Gelukkig staat Anita ongeschonden achter de vangrail. Alles staat nog op de snelweg en de politie is aanwezig. Ik kan Anita er nog niet van overtuigen dat de motor op dit moment helemaal niet belangrijk is. Ze baalt dat ik nu weer geen motor heb. Maar ik had nog niet eens naar de motor gekeken. Hoe pijnlijk ook, op zo'n moment is een motor gewoon een stuk metaal waar er nog duizenden van zijn. De bestuurder van de pick-up zit ook op de vangrail en is het schadeformulier aan het invullen. Alleen dat schiet niet echt op. Ik even met de man gesproken en hem gerustgesteld dat het gelukkig alleen materiële schade is en dat het allemaal wel weer goed komt. Tja, denk ik, die man is zich natuurlijk ook rot geschrokken. Ik ga de kentekenpapieren uit m'n jas halen en terwijl ik terug loop zie ik dat de politie een blaastest afneemt bij de man. Ik denk nog "oh da's een goede zaak zeg dat ze standaard een blaastest afnemen bij een ongeval." Maar ik hoor die agent zeggen "u bent bij deze aangehouden". Dus ik loop naar die man toe en zeg een heleboel woorden die je eigenlijk niet mag zeggen en krijg hierop reacties die mij steeds kwader maken. Ik begin erg "onvriendelijk" te worden en de politie grijpt in. De man wordt meegenomen naar de politiebus en daarna afgevoerd richting politiebureau. Achteraf gelukkig. Nu staat Anita naast me maar ze zou maar onder die auto liggen........De gegevens worden uitgewisseld met de politie en we gaan naar huis nadat ik nog even naar de trieste blade heb gekeken. Op de terugweg zien we nog hoe de blade op een auto van een bergingsmaatschappij wordt geladen.
Op dinsdag 13 juni kwam Ruud de circuitmotor brengen. Dus ik ben gelukkig wel weer een bladerunner al is het dan weer even niet op de openbare weg. 
 
Ten slotte:
 
1. We hebben van de dronken man helemaal niets meer gehoord of gezien. Een man van vijftig met de verantwoordelijkheid van een kiezelsteen! 
 
2. Anita ging in de bloedhitte op pad in volledige motoruitrusting. Had ze dit niet gedaan dan was ze voorlopig niet thuis geweest. DRAAG VOLLEDIGE MOTORKLEDING ALTIJD! 
 
Groeten en veilige kilometers,
Marc.
 
 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Ten Kate Webshop
  • MLMparts
  • Bor Motorparts
  • Putoline
  • DoubleTronics
  • Overkamp
  • Erik Nibbelink
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Superpole
  • Steakhouse Cunera
  • Apart Vivaldi
  • Ten Kate Racing
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Rens de Jonge Installaties
  • Ten kate
  • Motor Oost
  • Gerrit Cnossen
  • Rad