LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/
DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl
Superpole
Superpole
www.superpole.nl/

Laatste nieuws

16-10-2005 - Frieslandtour 2005
 
Zondag 16 Oktober, de dag waarop de laatste tourtocht van dit jaar verreden wordt.
Vier man verzamelen zich bij het plaatselijke tankstation, 2 Blade-rijders en 2 introducés op “foute”motoren.
 
Eerste etappe is via de A2, A27 en A28 naar Veenendaal waar we bij de een filiaal van de Goudreinet Johan oppikken. 1 Soezoeki-man valt af met koppelingsproblemen en besluit om weer huiswaarts te rijden.
De overgebleven vier man rijden over de Veluwe via Renswoude, Barneveld naar Elspeet, waar we de A28 opdraaien. Bij afslag NieuwLeusen gaan we richting Balkbrug en rijden naar camping “t Reestdal” waar de tourtocht zal starten.
 
http://fbc.krab-services.nl/content/Frieslandtour 1_3568.jpg
 
 Rond tien uur arriveren we bij de camping en er staan al een aantal Blade’s achter de pionnen.
Gauw naar binnen, want het is toch nog wel een beetje fris, bakkie koffie met appelflap, bijpraten met medeleden, al met al een goed begin.
Jeroen Slager, clublid en beheerder van de camping heeft alles goed voor elkaar.
De route-beschrijvingen worden uitgedeeld en er wordt door Bert Steinebach op aangedrongen om tijdens de tocht grasveldjes te mijden, aangezien hij daar zelf geen prettige ervaringen mee heeft. 
 
 
Voorrijders zijn Henk, Luuk en Johan, dus voor ieder wat wils.
Rond 11 uur is het nog wachten op Anita en Sietze, maar als die ook gearriveerd zijn kan de tocht beginnen. Ca. 240 km door de noordelijke provincies bij een lekker zonnetje; ik kan me ergere dingen voorstellen.
De “snelle”groep, onder leiding van Johan heeft de vaart er aardig in en met een 8-man’s groep moeten de laatste rijders er goed het gas op houden om de aansluiting te behouden. 
 
 
Bij het passeren van één of ander gehucht ontstaat er consternatie; 8 blade’s moeten aan de kant om dat de plaatselijke boer zijn hek open heeft laten staan. Resultaat: zo’n veertig koeien lopen los door een woonwijk, waarbij menig voortuin omgeploegd wordt.
Na veel vijven en zessen weet de plaatselijke bevolking de koeien weer naar de plek toe te drijven waar ze thuis horen.
Na een kilometer of veertig beginnen er brandstof-problemen op te treden. Johan ingeseind, maar wat er ook gebeurt, we rijden continu door de meest afgelegen gebieden waar je dus zeker geen tankstation zult vinden. Vol aan de start verschijnen is dus niet tegen dovemans oren gezegd.
Afijn, via een alternatieve route komen we op een provinciale weg een onbemand benzinestation tegen waarbij we met behulp van de bankpas de bijna lege tanken weer bij kunnen vullen.
Tijdens de tankstop stopt er ook een groepje chopperrijders, die beter op de zaken voorbereid zijn; tank vol, en in de leren-zijtas nog een extra jerrycan met 5 liter, voor het geval ze droog vallen.
De tocht wordt weer vervolgd, en via mooie dijkweggetjes en bebost gebied rijden we de nodige kilometers onder de wielen weg.
Friesland staat bekend om al z’n water, daarbij horen ook bruggen.
Alle bruggen die we gepasseerd zijn  (en dat waren er wel wat ) waren funest voor ons gemiddelde, ze stonden bijna allemaal open. Om de achterband niet teveel af te laten koelen liet Ernie nog even een mooie burn-out op de gevoelige plaat vastleggen. 
 
 
De brug ging weer dicht, dus rijden maar weer. Na verloop van tijd ontmoeten we  de twee andere groepen, waarbij het opvalt dat we uit een hele andere richting aan komen rijden dan de derde groep(?)
Na wat overleg over de route naar de koffiestop, stappen we weer op. Bij één van de weinige rotondes komen we er chter dat we een man missen, dus twee man keren om en rijden terug. Karl blijkt problemen met z’n Blade te hebben. Wat we ook proberen, hij start niet meer.
Met het complete boordgereedschap uit een 2004-blade leggen we de zekeringen bloot en controleren ze. Vreemd, alles heel en niet starten.
 
 
Zekeringen weer terug gestopt, druk op de startknop, en ja hoor, de Blade komt weer tot leven. Gauw alles dicht geschroefd, en een voorbijganger de weg naar Lippenhuizen gevraagd, alwaar de koffiestop zou plaatsvinden. Achteraf gezien niet nodig, want Johan komt al terugrijden om ons weer op te pikken.
Net na Joure stoppen we langs de kant van de weg, waarna Johan de rest van de groep gaat ophalen.
Om de tijd te doden wordt er een sprintwedstrijdje tussen de 92-er Blade en de GSXR-1100 op poten gezet. Op een mooi geasfalteerd landweggetje wordt het gas even vol open gezet waarna de wedstrijd in een zgn. onbeslist eindigt. 
 
 
Na deze uitspatting herenigt de groep zich weer, en rijden we naar de koffiestop, waar blijkt dat de “snelle”groep weer als laatste arriveert. Na een bakkie koffie en een omelet, stappen we op voor de laatste etappe. Via Elsloo, Appelscha, Hoogersmilde en Eemster rijden we weer richting Balkbrug.
Door wat onduidelijkheden in de routeomschrijving besluiten we om het laatste stukje via de snelweg te rijden. Bij knooppunt Hoogeveen wordt de groep onbedoeld gesplitst.
1 deel rijdT rechtdoor richting Zuidwolde en 1 deel pakt de A28 richting Zwolle.
Uiteindelijk arriveren we weer op de camping in Balkbrug.
Ongeveer 12 leden blijven om te genieten van een heerlijke BBQ. 
 
 
Onder het genot van een hapje en een sapje wordt er nog even nagetafeld. Rond kwart over zeven zoeken we de motoren weer op om de thuisreis te aanvaarden.
Via een snelle rit zwaaien we Johan bij afslag Garderen uit, en draaien we zelf rond kwart voor negen de A2 af richting Culemborg.
De laatste rit van 2005 is weer een feit, een mooie rit met prachtig weer, en culinair was alles ook uitstekend.
 
Nogmaals dank aan Jeroen Slager voor de hartelijke ontvangst en de uitstekende verzorging!! 
 
 
 
Papparossi
 
 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Ten Kate Webshop
  • Motor Oost
  • Ten Kate Racing
  • Superpole
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Overkamp
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Steakhouse Cunera
  • Ten kate
  • Putoline
  • Rad
  • Apart Vivaldi
  • DoubleTronics
  • Bor Motorparts
  • Gerrit Cnossen
  • MLMparts
  • Rens de Jonge Installaties
  • Erik Nibbelink