LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/
Superpole
Superpole
www.superpole.nl/
DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl

Laatste nieuws

20-3-2004 - Weekendje Fireblade 2004
 
Hieronder mijn verhaal van de nieuwe fireblade. 
 
Op 4 maart werd ik gebeld door Jola, die me vertelde dat ze in het weekend van 20/21 maart de nieuwe Fireblade mee kreeg van Honda Nederland, om deze eens te proberen. En met toestemming van Honda Nederland, mocht er ook nog wel iemand anders op rijden van de club. Volgens een ingenieus lotings-systeem, kwam mijn naam naar boven. 
Een beetje verbouwereerd, (ik ben tenslotte net een half jaartje lid, ken pas enkele mede blade-rijders, heb welgeteld 1 toerrit en 1 bikkeltocht meegereden, en zijn er ongetwijfeld veel betere en meer ervaren rijders binnen de club, en behoeft mijn rijkunst zeker nog wel wat bijschaafwerk), zei ik natuurlijk wel ja, tegen deze kans. 
 
Dus stapte ik vrijdagavond bij Jola op de nieuwe blade en begon aan de rit huiswaarts over de afsluitdijk naar zuid-oost Groningen. Het weer was de hele dag niet best, maar bij het opstappen was het gelukkig droog en was de storm enigszins geluwd. Voorzichtig wegrijdend, viel direct de uitstekende balans op. De motor stond heel stevig op beide banden, en voelde meteen zeer vertrouwd aan. De zithouding was wat meer naar voren dan dat ik gewend was, maar daardoor voelde ik me wel meteen een met de motor. De eerste kilometers waren natuurlijk even wennen. De knieën pasten netjes in de uitsparing van de tank. Toch kon in het begin mijn tenen niet lekker kwijt op de steppies, maar ik realiseerde me dat het ook wel mijn eerste rit was in 2004, en dat de spieren en pezen een beetje lui waren geworden van de winter stilzitten. Dat ging dan ook later veel beter. Ik ben toen in het donker maar snel naar huis gereden. Een kruis snelheid van 150-160 was prima te doen. Geen overdreven windgeruis, ontspannen handen aan het stuur, geen nekkramp en zelfs redelijk beschut achter het kleine ruitje. Het laatste stukje slingerweg naar huis nog maar even rustig uit gereden, in de wetenschap dat het de volgende ochtend nog redelijk weer zou zijn om de motor eens wat beter uit te proberen. 
 
De volgende ochtend ben ik om zeven uur opgestaan en heb meteen maar een paar foto’s van de nieuwe Blade gemaakt. Mijn motorpak aangedaan en ik ben meteen maar gaan rijden. Er was nog geen regen, en de weg was redelijk droog. Een aantal bochtige wegen in zuid-oost groningen lenen zich uitstekend voor het uitproberen. De prima balans, de korte vering en de stuurdemper gaf mij een enorm vertrouwen in de motor, en dit nodigde dan al snel uit om gashendel wat verder open te draaien, en de bochten steeds sneller door te gaan. De motor laat trouwens met de standaard demper, en zeker bij het doortrekken in de versnellingen, een aardig geluidje horen, vervangingsdemper zou voor mij dan ook niet nodig zijn, als het om het geluid gaat. Door de ietwat andere zithouding moest ik nog wel wennen aan het sturen. Uiteindelijk bleek het sturen het makkelijkste te gaan, door het zwaartepunt van het gewicht te verplaatsen, of te gaan verzitten, waardoor de motor ineens keurig door de bochten sneed. Zelfs corrigeren in de bocht was goed te doen. Komt waarschijnlijk door die nieuwe stuurdemper, die ervoor zorgt dat de motor netjes zijn koers aanhoud en minder gevoelig is voor bewegingen van de voorband. Trouwens prima bandjes die Pirelli Corsa’s, bleven netjes op de weg, ook met wat winderig, regenachtig weer. 
 
De remmen werken prima, en leveren een goede vertraging. De motor blijft tijdens het remmen keurig in balans en controleerbaar. Bij het doorremmen vanaf hoge snelheden kan je de achterrem erbij gebruiken en daarmee kan je nog flink wat extra remkracht bijzetten, maar ik heb zelf voornamelijk gebruik gemaakt van de voorrem, die krachtig genoeg is, en die je maar heel licht hoeft in te knijpen. 
 
Op een stukje snelweg nog even flink gas gegeven, maar boven de 200, 6e versnelling, 7.500 toeren van de 12.000 voor het rood, dus nog genoeg over, kreeg ik veel last van de rijwind over de ruit. Een enorme druk op de helm, hoofd en nek. Ondanks verschillende houdingen vond ik hier niet een echte oplossing voor, en ik heb dan ook niet veel verder het gas open getrokken. Misschien dat een bubble ruit hier iets in zou kunnen betekenen. Ook op die hogere snelheden blijft de motor heel stabiel op het wegdek, en doet de vering en stuurdemper prima zijn werk, zelfs over wat minder wegdek, zoals asfaltslakken en betonplaatranden, waar je anders nog wel eens wat trilling van voelde in het stuur. 
Bij het doortrekken in de versnelling, merkte ik dat de nieuwe blade wel wat meer pk’s heeft. Zonder dat de banden beginnen te protesteren, wordt het vermogen egaal en zeer snel omgezet in snelheid. De versnellingen hebben een lang bereik. In bijvoorbeeld de 1e versnelling kom je al snel naar de 120 km/u. De 3e versnelling van 60 naar 200, en dat in een paar seconden. Zelfs vanuit de lagere toeren wil de motor lekker doortrekken.Vanaf 2500 toeren levert de motor pas echt zijn vermogen. Je moet dan ook goed de kilometerteller in de gaten houden, want voor dat je het beseft rij je flink in de bekeuringskilometers. 
 
Aan het begin van de middag begon het wat meer te waaien. Vooral bij het passeren van boerderijen, en weer de open vlakte op, werd het steeds moeilijker om de motor sportief op de weg te houden. In een van de laatste bochten, voelde ik dat door een plotselinge flinke zijwind de voorband licht onderuit werd getrokken. De motor liet zich gelukkig wel makkelijk rechtop zetten, zodat het alleen maar bleef bij wat hartkloppingen, maar voor mij was het wel genoeg, en ik ging in een wat rustiger tempo weer op huis aan, waar Jola de motor aan het eind van die middag weer op zou halen. 
 
Kortom, een geweldige motor, die zorgt voor de aanmaak van aardig wat adrenaline en die uitnodigt om grenzen te verleggen en waar ik nog heel wat mee zou willen uitproberen. Voorlopig moet ik het nog even doen met mijn huidige blade, waar ik ook nog steeds blij mee ben. Maar in de toekomst. Wie weet ? 
 
Rest mij nog Honda Nederland te danken voor het ter beschikking stellen van de motor, en in het bijzonder Jola, voor het ruimhartig delen van de mogelijkheid en het plezier om als een van de eersten, op de nieuwe blade te mogen rijden. Het was geweldig !! 
 
Luuk
 
 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Ten Kate Webshop
  • Putoline
  • Erik Nibbelink
  • Gerrit Cnossen
  • MLMparts
  • Ten kate
  • Bor Motorparts
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Steakhouse Cunera
  • DoubleTronics
  • Overkamp
  • Ten Kate Racing
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Motor Oost
  • Apart Vivaldi
  • Superpole
  • Rad
  • Rens de Jonge Installaties