LAATSTE NIEUWS   |   CONTACT   |   HOME

Hoofdsponsor

Superpole
Superpole
www.superpole.nl/
DoubleTronics
DoubleTronics
www.doubletronics.nl
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
www.vmtbv.nl/

Laatste nieuws

15-8-2006 - ZAC 2006
 
Vandaag was het dan eindelijk zover ! Gisteravond had ik bij ons op de camping late dienst, achter de bar. Rond 2.30 uur ’s nachts zat m’n werk erop.  Maar wie denkt dat er dan wat van slapen terecht komt,  komt bedrogen uit.  Praktisch geen oog dicht gedaan, om 6.30 uur eruit en met de bus, motor en aanhanger naar Assen. Nu is dat vanuit Balkbrug maar een halfuurtje rijden, dus dat was ideaal.  Het miezerde alleen wat,  vanuit laaghangende bewolking. Omdat de weerprofeten in de middag droog weer voorspeld hadden, durfde ik wat dat betreft de gok wel aan. 
Moederziel alleen (zonder andere bladerunners ) om 8.00 uur ingecheckt bij de balie van de ZAC.  Dat was in het technisch centrum, dat gebouwtje waar je langs rijdt het circuit op.  Gelijk een hoop euri’s lichter, € 140,--  licentie, € 15,-- huur transponder en € 115,-- voor de dag zelf. M’n eigen nummer gekregen,  -676-  dat blijft dus voortaan mijn nummer. De transponder op de fiets geplakt, nummers erop, ketting gesmeerd, tank half vol, op advies van Tymen goed gekeken naar losse remhandels en andere schroefjes die los kunnen trillen, op naar de keuring. Daar werd de gashandel afgekeurd, die kwam net niet goed genoeg spontaan terug. Bij Jeroen van Pirelli de boel losgeschroefd , gesmeerd en weer in elkaar gezet. Jeroen bedankt voor de goede service!!  Tweede keuring was oke!! 
Als je voor de eerste keer meedoet, wordt je ingedeeld in de S0 groep. Tenzij je al snelle tijden rijdt, dan wordt het S1, S2, of S3.   Ik ben maar een amateurtje, dus dat werd S0.  Om 10.30 was de eerst serie van 8 ronden, op een nat en miezerig circuit.  In S0 zaten 26 rijders. Het werd een gekke glibberboel, waarbij ik zeker drie keer flink mazzel heb gehad, en m’n blade steeds weer onder controle kon krijgen.  Met nog de “minibike” ervaring in Luxemburg vers in de gedachten kwam dit m’n zelfvertrouwen niet direct ten goede.  Bij de score bleek dat ik toch een negende plaats bereikt had, met de snelste “natte”rondetijd van 2.20.  Achteraf bleek dat deze tijd geen invloed had op de startpositie  van de wedstrijd ’s middags.  
Bij de tweede serie van 8 rondes ’s morgens klaarde het weer wat op. Het circuit was op sommige plekken droog, op andere weer  nat, en op plaatsen alleen droog bij de ideale lijn. Wel had ik m’n bandenspanning verlaagd naar 2,0 achter en 2,1 voor.  Dat pakte goed uit, ik had veel meer grip omdat vanwege de lagere bandenspanning (michelin power) banden sneller opwarmden en goed plakten op het wegdek.  De tijd zakte wat naar 2.18,  ook niet direct om over te juichen vind ik.  Wel kreeg ik m’n zelfvertrouwen gelukkig weer terug.
Uit onze groep vlogen er drie uit de baan. Hoofdzakelijk vanwege dat droge/natte gedoe. Ik belandde zelf in de middenmoot, op de 19e plaats. Voor de wedstrijd ’s middags werd ik daarom ingedeeld op de vijfde rij. En gelijk kennisgemaakt met een aantal medelotgenoten coureurs. 
Tussen de middag even de ogen van achteren bekeken en een lekker tukkie gedaan op de bank in de bus. Toen ik m’n ogen weer opendeed stond Hendre voor m’n neus. Samen gaan we volgend jaar het Balkbrugse racing team op klompen beginnen. Zal de ZAC wat beleven!! Om 14.00 zou het dan echt gebeuren. Met zo’n 40 coureurs tegelijk starten. Ik daarbij als het ware opgesloten als “groentje” in de middenmoot.  Vanwege een crash in S3 werd alles zeker een uur uitgesteld.  Gelukkig konden we toen van start.  Eerst een proefopstelling in de pitstraat  met opwarmronde, daarna de echte start.  Nou, ik heb voor een jaar adrenaline te pakken. Ik wist niet wat ik meemaakte! Overal motoren om je heen, als een gek optrekken tot de eerste bocht, als mieren op elkaar…..  Het ging goed, maar ik vond het helemaal niks. Dus ik heb wat kalm aan gedaan, en niet gelijk als een gek tekeer gegaan.  Dat had gevolgen voor de tweede start.  Gelukkig achterin, voor mijn idee wat rustiger en overzichtelijker. M’n buurman met z’n R6 dacht er net zo over. Hij was er voor de tweede keer. 
De tweede start ging dan ook veel beter. Het was ook prachtig zonnig weer geworden, alle signalen waren positief. De laatste race werd dan ook een heerlijke ervaring.  Het circuit kreeg ik ook wat beter door,  tenslotte is dit nog maar m’n derde dag in Assen. Ten opzichte van Zandvoort heeft Assen meer rechte stukken. De snelheid ligt dan ook hoger. Om vlot te rijden met hogere snelheden door de bochten,  dat heeft bij mij z’n tijd nodig.  Door gebrek aan ervaring op dit circuit kost dat tijd.  M’n snelste ronde tijd  werd dan ook 2.17. Op m’n circuitmotor zit bovendien geen snelheidsmeter.  Een laptimer zou uitkomst bieden denk ik, waarbij je een meer constante rijstijl kan ontwikkelen. ( Kost ook weer € 240,--)  Volgens mij zijn er vast goedkopere hobby’s. Met een voldaan gevoel huiswaarts gegaan, zo rond 17.30 uur. Weer heb ik meer respect gekregen voor de superbikecoureurs. Wat die jongens presteren, dat is pas echte topsport !!
Op naar de volgende circuitdag, 22 augustus bij Maudi van motorsportlifesltyle.  
 
Jeroen Slager  “slagersblade”   
 
 
<<< Terug
 
Like us on facebook
  • Superpole
  • Ten Kate Webshop
  • DoubleTronics
  • MLMparts
  • Erik Nibbelink
  • Verschoor Metaal Techniek BV Culemborg
  • Overkamp
  • Gerrit Cnossen
  • Motor Hotel Amtunnel
  • Apart Vivaldi
  • Motor Oost
  • Bor Motorparts
  • Ten kate
  • Steakhouse Cunera
  • Ten Kate Racing
  • Putoline
  • Rad
  • Rens de Jonge Installaties